domingo, 14 de octubre de 2007

Frankfurt, el viatge més literari

Després de Colònia tocava conèixer Frankfurt. Tornàvem a Alemanya per un viatge de feina. En aquesta ocasió la nostra missió era donar a conèixer la participació de les Illes Balears a la Fira del Llibre de Frankfurt. Una fira que en aquesta edició tenia la cultura catalana com a convidada d'honor. Vam viatjar amb l'expedició organitzada per l'Institut d'Estudis Balearics (http://www.iebalearics.org/). El meu company càmera era el gran Javi Abril. Primer vam aterrar a Colònia, vam agafar un bus fins a Frankfurt, parada ràpida a l'hotel i marxem volant cap a la Buchmesse (http://www.buchmesse.de/). Assistim a l'acte d'inauguració en el que Quim Monzó va fer un divertidíssim i àcid recorregut per l'evolució del català i la seva situació actual. Primera crònica que enviem des de la seu de la televisió privada RTL a la ciutat. Taxi i cap a l'hotel. Despres marxem cap a la Schauspielfrankfurt on assistim a un recital de tres hores en els que sobre l'escenari d'aquest teatre es pot veure un espectacle musical, poètic, artistic en el que van participar Maria del Mar Bonet, Marina Rossell i Pep Tosar, entre d'altres. El segon dia va ser igual o més intens. Entrevistem a diversos autors-es com Carme Riera. Ens adonem de la magnitut de la Fira. Allí vam veure 7.448 expositors de 108 països i s'hi van organitzar 2.500 activitats que van veure uns 280.000 visitants. Per la nit sopem al centre de la ciutat amb els companys de Televisió Espanyola i Televisió de Mallorca. Ens porten a la taula l'especialitat local; el codillo. Ens fem fotos a la plaça de l'Ajuntament. La tercera jornada va girar al voltant dels editors i els autors menys medàtics. En el restaurant on dinàvem vam conèixer a una noia alemanya que estava molt interessada amb la cultura catalana i a més havia viscut molts anys a Mallorca! A darrera hora anem fins a la Brotfabrik (a 20 minuts en taxi des de l'hotel) per veure un concert d'Antònia Font i Lax'n Busto. Divendres, ja és el darrer dia, recollim tot el material i marxem cap a la Literaturhauss on hi ha un acte oficial, una taula rodona titulada "Illes Balears, territori i literatura" en la que hi van participar una dotzena d'autors illencs. Al hall em trobo amb la Bàrbara, ex-indexadora d'IB3. Ens vam fer una foto per inmortalitzar el moment. Fem les darreres imatges i marxem cap a l'aeroport de Frankfurt. El vol ens deixa a Palma a les vuit i mitja. Ha estat el viatge més literari que he fet mai!